Klassifikasjon av sykepleieintervensjoner (NIC) (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 1032
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Nursing interventions classification (NIC)
Oversatt av: Mølstad, Per
ISBN/EAN: 9788279500926
Kategori: Sykepleie
Fag: Sykepleiefag
Nivå: Akademisk
Omtale: Klassifikasjon av sykepleieintervensjoner (NIC)

Klassifikasjon av sykepleieintervensjoner (NIC) er et klinisk verktøy som gir en fullstendig oversikt over alle sykepleieintervensjoner i generell og spesialisert praksis.

NIC er utviklet av et forskningsteam ved University of Iowa i USA og standardiserer og definerer kunnskapen som ligger til grunn for utdannelsen i og utøvelsen av sykepleie. NIC legger til rette for at både sykepleiere, sykepleierstudenter, sykepleieledere og høgskolelærere skal kunne velge velegnede og relevante intervensjoner.

Boka gir en fyldig presentasjon av sykepleiepraksis med utgangspunkt i 514 forskningsbaserte sykepleieintervensjoner som beskriver handlingene sykepleiere utfører. Hver intervensjon inneholder en definisjon, en oversikt over aktiviteter sykepleiere utfører for å implementere intervensjonen, og en litteraturliste. Boka presenterer alle aspekter ved hver intervensjon: fysiologiske og psykologiske aspekter, sykdomsbehandling, forebygging, helsefremmende aspekter, individet, grupper, familier og samfunn, indirekte og direkte omsorg og uavhengige og samarbeidende intervensjoner. NIC-intervensjonene kobles til NANDA-diagnoser for å fremme kliniske beslutninger. Boka inneholder eksempler på implementering i praksisfeltet og i utdanningsmiljøene. Boka gir en oversikt over kjerneintervensjonene til 43 spesialiteter.

Denne fjerde utgaven innholder 29 nylig godkjente intervensjonstitler, 94 reviderte og oppdaterte intervensjoner, en oversikt over hva som kreves for å utføre hver enkelt NIC-intervensjon og et kapittel med felles NANDA/NIC/NOC-taksonomier.

Redaksjonsutvalg: Cecilie Dale (Høgskolen i Oslo), Jan Gunnar Dale (Høgskolen i Agder), Gunn von Krogh (Høgskolen i Oslo), Kathy Mølstad (Norsk Sykepleierforbunds Forum og IKT og Dokumentasjon).

Til toppen