100-dagerskoden (Innbundet)

Hvordan mestre ny lederrolle og unngå fallgruver

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202515348
Kategori: Organisasjon og ledelse
Fag: Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag, Akademisk
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk
Omtale: 100-dagerskoden

Nå i ny utgave!

100-dagerskoden er boken for deg som skal starte i en ny lederstilling – som toppleder, mellomleder eller førstegangsleder. Boken hjelper deg med forberedelsene til et eventuelt stillingsbytte, og til å forvalte din nye rolle slik at du unngår alle fallgruvene en nytilsatt leder kan gå i. Boken presenterer korte historier fra mellom- og toppledere i ulike sektorer som har trått feil, kombinert med relevant forskning.

Å starte i en ny lederrolle er spennende og utfordrende. En ny leder skal etablere tillit og legitimitet, ofte i en ny og ukjent organisasjon med mange nye medarbeidere og kolleger. Lederen vil gjerne vise initiativ og ambisjoner så raskt som mulig, men risikerer da å legge ut snubletråder for seg selv. Og snubler man i starten, blir det vanskelig å bygge opp sin lederposisjon.

100-dagerskoden presenterer fem sentrale faser i prosessen fra vurderingene rundt ny lederjobb til veletablert leder, og gir råd om hvordan du skal takle dem for å lykkes:

Forfasen – perioden før du takker ja til lederjobben. Du må finne ut om du er riktig for virksomheten, og om virksomheten er riktig for deg. Oppstartsfasen – hvetebrødsdagene, fylt av spenning og forventninger. Du blir kjent med de ansatte og virksomheten. Overraskelsesfasen – virksomheten har noen sider du ikke kjente til.Opplever du kanskje uventet motstand? Du justerer din oppfatning av virksomheten og din egen rolle. Posisjoneringsfasen – du etablerer tillit, troverdighet og legitimitet som leder. Med økt selvtillit blir du mere offensiv i rollen. Fremtidsfasen – som etablert leder kan du nå få gjennomslag for dine planer for utvikling og endring i organisasjonen.

Til toppen