Alt begynner med en strek (Heftet)

Når barn skaper mening med tegning

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2005
Antall sider: 151
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202239671
Kategori: Pedagogikk
Fag: Estetiske fag, Akademisk, Norsk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Pedagogikk og elevkunnskap, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning
Nivå: Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Alt begynner med en strek
Tegning er ofte en del av undervisningsopplegget i småskolen. Det kan inngå som en selvstendig aktivitet eller som et element i arbeid med ulike temaer. Barna uttrykker sine interesser gjennom tegning. Noen ganger er det tegningen alene som bærer budskapet, andre ganger opptrer tegningene sammen med en skriftlig tekst.

Men hva innebærer det å tegne, og hvordan kan lærere forholde seg til de tegningene de møter? Forfatteren bygger på semiotisk teori og retter søkelyset mot tegning som en meningsskapende aktivitet. I norsk sammenheng representerer dette en ny måte å forholde seg til tegning på. Utgangspunktet er at barn har noe på hjertet som tegnere. De velger måter å tegne på som gir form til deres erfaringer, slik at de kan dele dem med andre.

I Alt begynner med en strek får leseren en innføring i tegning som en meningsskapende uttrykksform, og forfatteren gir lærerstudenter, lærere, førskolelærere og andre voksne et grunnlag for å gå inn i og aktivt forholde seg til barns tegninger. Hun kommer også med en rekke konkrete forslag til hvordan lærere og andre kan bidra til at barna utvider sine muligheter til å bruke tegning i samhandling med andre.

Marit Holm Hopperstad er dr.polit. i pedagogikk. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne, høgskole for førskolelærerutdanning. Barns bruk av tegning som meningsskapende uttrykksform har vært hennes interesse og forskningsfelt gjennom mange år.

Til toppen