Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole (Heftet)

Legg i ønskeliste

Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 233
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215019628
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
Er det mulig å tenke nytt om anerkjennelse som fenomen i pedagogisk sammenheng? Mennesket er avhengig av gjensidig anerkjennelse for å kunne bygge opp selvtillit og selvrespekt. Selve begrepet anerkjennelse kan synes noe utvasket. Denne boka handler derfor om hvordan anerkjennelse kan gi utvidet innsikt i prosesser på ulike nivåer og i ulike pedagogiske institusjoner. Boka er inndelt slik: Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner- Barn, barnefellesskap og fellesskap . Mediator eller moderator . Det .atferdsproblematiske. barnet . Så flink du er! . Hvilken voksen vil jeg være for barn? . Kulturforskjeller i barnehagen . Anerkjennende ledelse: pleasing eller aksjon? . Anerkjennende samarbeid mellom barnehage og foreldre, en solidarisk kamp for barnas beste. Kapitlene viser hvordan både anerkjennelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten både i barnehage, skole og i institusjoner som utdanner pedagoger.

Til toppen