Barn og naturvitenskap (Heftet)

– oppdage, utforske og lære

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Barn och naturvetenskap
Oversatt av: Manger, Astrid
ISBN/EAN: 9788202512156
Kategori: Pedagogikk
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Natur, helse og bevegelse, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Lærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Barn og naturvitenskap

Hva har så naturvitenskap med læring og barn å gjøre? En hel del faktisk. Innenfor naturvitenskapelig forskning fins en lang tradisjon av utforskning, undersøkelse og eksperimentering for å løse forskningsproblem. Barn vil også utforske, undersøke og eksperimentere for å finne ut hvordan verden fungerer. Det fins store forskjeller, men også viktige likheter mellom hvordan vitenskapsmenn arbeider, og hvordan et barn utforsker eget nærmiljø.

I denne boken, Barn og naturvitenskap, som behandler de naturvitenskapelige fagenes didaktikk for barnehage og småskole, sammenligner forfatterne de naturvitenskapelige forskernes måte å arbeide på med den utforskende og undersøkende arbeidsmåten som barn bruker. Forfatterne vektlegger viktigheten av å ha tro på barns egne evner og tar utgangspunkt i barns egen utforskning.

Teorier om læring kobles til praktiske eksempler fra barnehagens og skolens arbeid med naturvitenskap. I tillegg gis eksempler fra lærerstudenters utforskning. Andre viktige områder som behandles, er produktive spørsmål, ulike måter å starte et prosjekt på, materialets betydning som den tredje pedagogen samt viktige begrep som pedagogisk dokumentasjon, mangfold, ulikhet og evaluering.

Leseren inviteres til å delta, og boken har mange inspirerende eksempler på hvordan en kan arbeide praktisk og teoretisk sammen med barn i ulike naturvitenskapelige prosjekt. Forfatterne har også et kapittel om framtiden, om barns utforskning av økologiske kretsløp og bærekraftig utvikling i barnehage og skole. Forfatterne Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner og Christina Wehner-Godée er, eller har vært, virksomme i lærerutdanningen ved Stockholms universitet.

Til toppen