Barnehagen som utdanning (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202294694
Kategori: Pedagogikk
Fag: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Barns utvikling, lek og læring, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Barnehagen som utdanning

Med innføringen av den nye rammeplanen har barnehagen blitt en utdanningsinstitusjon. Hva innebærer dette? Forfatteren ønsker å øke forståelsen for barnehagens særpreg og muligheter og bidra til faglige diskusjoner om barnehagens plass i utdanningssystemet og i kunnskapssamfunnet. Barnehagens egenart ligger i synet på lek, vennskap, omsorg og læring og har en verdimessig forankring som må drøftes. Utfordringen er på en og samme tid å skulle ivareta barndommens egenart, barnas behov og barnehagens institusjonelle særpreg i hverdagen og i møtet med skolen. Problemstillingene belyses og undersøkes i skjæringspunktet mellom ideologi og praksis.

Spørsmål som stilles, er:

Hva er barnehagens egenart, og hva bør den være? Finnes det bare én egenart? Skal barnehagen gi en utdanning hvor idealet er målbare og konkrete resultat?


Barnehagen som utdanning er en bok for studenter i førskolelærerutdanningen, pedagoger i barnehage og skole og alle andre som er opptatt av barns danning og utdanning.

Til toppen