Kvalitet i leseopplæringen (Heftet)

Erfaringer med oppstart av språk- og leseveiledning

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 120
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202335120
Kategori: Pedagogikk
Fag: Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Kvalitet i leseopplæringen

Bedre leseresultater står høyt oppe på ønskelisten i norske skoler. Erfaringer fra utlandet viser at den offisielle strategien med økt kontroll og større ytre press bare har begrenset effekt. Virkelig kvalitet i leseopplæringen krever derimot at skolen utvikler seg innenfra. Løsningen kan være å gi språk- og leseveiledere ansvar for å planlegge og koordinere leseopplæringen.

Denne boka handler om teorien bak språk- og leseveilederordningen og erfaringer med å implementere ordningen i en kommune. Den viser hvilke grep engasjerte skoleledere og dyktige språk- og leseveiledere tok for å sikre kvalitet i leseopplæringen på alle trinn. Forfatteren sammenfatter og kommenterer resultatene på en måte som andre kommuner kan dra nytte av.

Til toppen