Lesing, lekser og læring (Heftet)

tilpasset opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 120
Forlag: Universitetsforlaget
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215021720
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Lesing, lekser og læring
Lærere i barne- og ungdomsskolen må forholde seg til elever og foreldre med ulik språklig, kulturell, religiøs og etnisk bakgrunn. Dette skaper utfordringer når det gjelder faglig formidling, bruk av læremidler og kommunikasjon med elever og foreldre.
Denne situasjonen har også betydning både for den praktiske og den didaktiske tilretteleggingen i klasserommet, skolen som sosial arena og skolen som institusjon.

Denne boka tar for seg tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter, integrering og identitet, lesing av fagtekster og samarbeid mellom hjem og skole, alt med et særlig blikk på den flerkulturelle skolen.

Boka bygger på ny forskning, bl.a. fra et avsluttet forskningsprosjekt om lesing av fagtekster i en flerkulturell skole.

Stein Laugerud er høgskolelektor ved Institutt for pedagogikk, Norunn Askeland og Bente Aamotsbakken og Norunn Askeland er professorer ved Institutt for språkfag, alle ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV).

Til toppen

Flere bøker av Stein Laugerud, Norunn Askeland og Bente Aamotsbakken: