Følelseshåndtering og relasjonsbygging i skolen (Heftet)

en emosjonsfokusert tilnærming

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 310
Forlag: Universitetsforl.
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788215028200
Kategori: Pedagogikk
Omtale Følelseshåndtering og relasjonsbygging i skolen
En god lærer-elevrelasjon er et viktig fundament for læring og mellommenneskelig problemløsning. Grunnlaget for å etablere og vedlikeholde gode relasjoner er å forstå og håndtere egne og andres følelser. Denne boken handler om å gjøre følelseshåndtering til en kjernekompetanse hos pedagoger. God følelseshåndtering vil styrke samspill- og kommunikasjonsferdigheter, motivasjon, læring, problemløsning, egenledelse og konflikthåndtering både hos lærer og elev.Fra emosjonsfokusert psykologi og relasjonell psykodynamisk teori overfører boken ny, evidensbasert kunnskap til skolearenaen. Kunnskapen som formidles, kan brukes både forebyggende og problemløsende, i klasserommet, i gruppesamtaler, i en enkeltsamtale, eller i støttesamtaler over tid. Boken presenterer viktige teorier og modeller, oppdatert forskning og konkrete arbeidsmetoder.

Boken retter seg mot studenter i pedagogikk og lærerutdanning. Den er også aktuell for pedagoger og spesialpedagoger i skolen, barnevernstjenesten, helsestasjons- og skoletjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste og andre som jobber med barn og unge. Selv om eksemplene i boken er tuftet på lærer-elev-relasjon, er innholdet overførbart til andre relasjoner.

_________________________

«Jeg tror at det å arbeide med bokas innhold kan bidra til forbedring av relasjoner og miljø, både i klasserom og personalrom. Den anbefales for alle lærere, på ethvert trinn og i samtlige fag. En særlig anbefaling til lærerutdannere og skoleledere.»
Hallvard Håstein, Bedre skole nr. 1, 2018.

«Boka bør leses av alle pedagoger, og den bør være en naturlig del av pensum ved institusjoner som utdanner lærere i Norge. Også foreldre vil kunne ha nytte av å lese en slik bok.»
Kjell Totland, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, nr. 1, 2018.

Til toppen