Sjelens Amerika av Karl Ove Knausgård (Ebok)
Ebok

Sjelens Amerika (Ebok)

tekster 1996-2013

Forfatter:

Ingen angrerett. Kan lastes ned fra Min side under Digitale produkter. Kan sendes til Kindle.

Last ned utdrag    

Forfatter:
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2013
Kopibeskyttelse: Vannmerket
Filstørrelse: 0.61 MB
Filformat: EPUB
Forlag: Oktober
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788249513291
Kategori: Essays og antologier
Omtale Sjelens Amerika
Da Karl Ove Knausgård debuterte med romanen Ute av verden i 1998, hadde han allerede publisert artikler, essays og anmeldelser. Det essayistiske har vært en drivende kraft i alt Knausgård skriver, også i romanene: originale tankesprang og inspirerte spekulasjoner om sammenhenger mellom det store og det lille, vår egen tid og historisk tid, kunst og ikkekunst, det individuelle og det sosiale, driten og det guddommelige.

Sjelens Amerika er et vesentlig og konsentrert utvalg av Knausgårds artikler. Han skriver undrende og skarpt om Thomas Wågströms fotografier og om Francesca Woodmans fotografier, om terrorangrepet i Oslo 22. juli 2011 og om Anders Behring Breivik, om å  gå på fjellet Sandhornet utenfor Bodø og tenke seg hvordan det menneskelige ville fortone seg fra fjellets perspektiv, om selvportretter i malerkunsten, om Knut Hamsuns roman Landstrykere, om Cindy Shermans fotografier, om smerte og smerteløshet, om Bibelen og bibeloversettelser, om nåde og om hva tilgivelse betyr, om Søren Kierkegaard og om Sally Manns fotografier, men også om å se et kristusansikt i en brent toast eller på et skjoldete klesplagg; eller om forandring, at alt forandrer seg slik skyene gjør, også ansiktene og kroppene, bare langsommere, og mest av alt skriver han om den direkte sammenhengen mellom kunsten og menneskelivet.

Til toppen

Andre utgaver

Sjelens Amerika
Bokmål Heftet 2014

Flere bøker av Karl Ove Knausgård:

Anmeldelser av Sjelens Amerika
"Motsetningene tårner seg opp i Knausgårds essays, og samles til et dirrende hamsunsk krav om en livsfølelse i tråd med den store naturens musikk ... Det er ikke for den klare og i krigstyper omsettelige tanke vi verdsetter ham, men for den vanvittig perspektivrike måten å tenke om tingene på. Han er reaksjonær, men krever relevans i kunsten, han mener menneskehjertet er uforanderlig, men er likevel bekymret for hva skjermbildet gjør med selvbildet. Ut av disse spenningene vokser likevel et klart og tydelig ønske: Han vil ha oss til i se verden på ny, og det nye lar seg naturlig nok ikke bestemme"
Bernhard Ellefsen, Morgenbladet

"Er dette hans beste bok så langt? ... I det hele tatt framstår Knausgård som modigere enn i Min kamp. Det er som om selvbevisstheten har avtatt noe og gjort rom til flere refleksjoner; nå står de der nakne, uten romanens beskyttende lag"
Olav Løkken Reisop, Dagbladet

"Hans særegenhet ligger i gapet mellom de store tankene og den lille mannens små gjøremål, i spenningen mellom pretensjon og likefremhet. Det går an å være likefram med hensyn til sine pretensjoner, og til dette er Knausgård en mester – å stille både sine intellektuelle begrensninger, og sitt ønske om å bryte seg fri fra dem, åpent til skue ... Om ikke hvert eneste avsnitt gir like mye, så er det lagt så mye tanke og kunstferdighet ned i de større strukturene at det er vanskelig ikke å la seg henrykke"
Frode Johansen Riopelle, Klassekampen

"leseren får se hvor konsekvent Knausgård er i stilen, enten det er snakk om å beskrive et øyeblikk på noen sider eller å legge ut på en lang beskrivelse av arbeidet med den siste norske bibeloversettelsen. Dette til tross for at tekstene er skrevet over 17 år. Knausgård beskriver seg selv som «grunnleggende reaksjonær» og «skandinavisk midtlivskrisemenneske». Dette er interessante sider ved ham og står knapt i noe motsetningsforhold til evnene hans som essayist"
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
Er dette hans beste bok så langt? ...

Dagbladet

Til toppen