Antall sider: 75
Forlag: Forlaget Oktober
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788249513079
Kategori: Noveller, lyrikk og drama
Omtale: Litt trist matematikk
Lasarus er syk og bekymrer seg for hva som skal skje med hunden hans hvis han forsvinner. Lilith er redd for å dø, men kanskje enda reddere for å miste noen. Og Abel tåler så dårlig at ting blir gjort bak ryggen på ham.

"Litt trist matematikk" er en sorgsang. Hva vil det si å bli gjennomsyret av verden og av menneskene som befolker den? Gjennom språket og matematikken forsøker forfatteren å forstå hva som er sant og usant, og kanskje vekke de døde til live igjen.

Til toppen

Andre utgaver

Litt trist matematikk
Bokmål Ebok 2013

Flere bøker av Kjersti Annesdatter Skomsvold:

Anmeldelser av Litt trist matematikk
"Det er blitt ein tilsynelatande vill, men eigentleg klok og storslegen sorgterapi ... ei original, usentimental og kjenslevar diktsamling"
Tore Elias Hoel, Dag og Tid

"I fleire langdikt balanserer Kjersti Annesdatter Skomsvold ei rekkje røyster og eit mangfald av språktypar på imponeran de vis ... den prislønte romanforfattaren Kjersti Annesdatter Skomsvold rører ved litteraturens kjerne i si første diktbok ... Språket til Skomsvold snor seg lik ei omfamning om nokon. På det beste er desse versa som streken som teiknar opp nullen, den som rammar inn og held inkje fast"
Sindre Ekreheim, Bergensk Tidende

"Skomsvolds fascinasjon for matematikk … er en integrert del av tankeprosessen og skrivemåten hennes. Det som særpreger Skomsvolds stemme … er måten hun bygger opp et argument eller en assosiasjonsrekke på, for så plutselig å kutte den over med en motsatt impuls — det kan være en fantasiflukt som plutselig kuttes over av en snusfornuftig innvending, eller en dagligdags beskrivelse som plutselig flammer opp i et fantastisk og poetisk bilde"
Tom Louis Lindstrøm, matematisk institutt, UIO ("Onkel Toms hylle)

"Boka er på sitt sterkeste når Skomsvold går inn i sorgen, nummenheten, sinnet og hjelpeløsheten. Hun er modig når hun viser hvordan sorg i stor grad handler om en selv. Men mister ikke bare noen man har kjær, men en del av seg selv, og noen man så seg selv gjennom ... Sorgtematikken utvides når Skomsvold i en av delene viser til en kollektiv sorg: hendelsene 22. juli og 77 personer som er blitt borte ... De historiske referansene er diskrete, men de virker sterkt. Det er fint skrevet ... For særpreget hennes som forfatter kommer frem her som de gjør i hennes tidligere bøker: Hun skriver med en sjelden kombinasjon av styrke og følsomhet, og hun skriver om eksistensielle tema med en tydelig vilje til alvor. Litt trist matematikk er derfor en bok som gjør inntrykk"
Marit Grøtta, NRK P2

"Skomsvold kan selvfølgelig kombinere sorg, matematikk og Bibel i en diktsamling. Ingen grunn til bekymring ... hun evner å kombinere humor og alvor, sorg og trivialiteter på en forbilledlig og særegen måte. Overgangene mellom sort og hvitt er ikke brå eller hakkete, de er myke, umerkbare og velkomponerte. Diktsamlinga rommer så mye, det er lag på lag med refleksjoner, tanker, assosiasjoner, betraktninger og idéer"
Lena Ramberg, Bokmerker.org

Til toppen