Dette er en bok om skoleledelse, skrevet av ulike forfattere som har det til felles at de både kjenner skolen som organisasjon og arbeider med utdanning av skoleledere. I 15 kapitler belyses ulike problemstillinger og utfordringer som ledere i skolen står midt oppe i, blant annet: - Utfordringer ved å være leder i en lærende skole - Skolens målstruktur, elevenes motivasjon, og betydningen av - kolekultur og ledelse - Skoleledelse i kunnskapssamfunnet - IKT og digital kompetanse i skolen og skolelederens rolle - Nyutdannede lærere i lærende skoler - Ledelse av skoler i utvikling - Kompetanse for skoleledere - Hvordan trivsel, utbrenthet og mestringsforventning hos lærere utfordrer skoleledere - Skolelederes forvaltningsrettslige ansvar - Nærhetsetikk for skoleledere - Likheter mellom det å lede en klasse og det å lede en skole - Skolelederes syn på lederframtid og skoleutvikling Forfatterne kommer fra UiT, Norges Arktiske universitet, Nord Universitet, NTNU og Høgskulen i Volda og tilhører et faglig nettverk som er ansvarlig for et masterstudium i skoleledelse administrert av NTNU. Redaktører er Roy Asle Andreassen (tidligere Høgskulen i Volda), Eirik J. Irgens (NTNU) og Einar M. Skaalvik (NTNU).