Skolen som samfunnsinstitusjon (Heftet)

Elev, hjem og skole

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 200
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202604950
Kategori: Pedagogikk
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk
Omtale Skolen som samfunnsinstitusjon

Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon og endringer i samfunnet påvirker skolens oppdrag. Skole–hjem-samarbeidet ligger som en basis for skolens oppdrag og oppgaver, og dette er sentralt i boka. Forfatteren er opptatt av at et godt skole–hjem-samarbeid henger sammen med et trygt og godt skolemiljø med nulltoleranse mot krenking, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Andre viktige tema er mangfoldet i skolen, barns rettigheter, sammenhengen i utdanningsløpet, og overgang mellom barnehage og skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn.

Skolen som samfunnsinstitusjon tar opp fagstoff i Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningene.

Målgruppa er grunnskolelærerstudenter og lærere i skolen. Boka er også aktuell for foresatte og kan leses som et innlegg i den faglige og utdanningspolitiske samfunnsdebatten.

Til toppen